Skupina vzdělávání představila činnost v roce 2009
Praha, 21. prosince - Skupina vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů dnes na tiskové konferenci představila výsledky své práce za rok 2009 a prezentovala také výhled na rok 2010.
Od svého vzniku realizovala na základních, středních i vysokých školách více než 138 přednášek. Ve třinácti specializovaných seminářích pro učitele na půdě Ústavu se vystřídalo téměř 300 učitelů a na seminářích letních škol pak dalších 65 pedagogů. V rámci tvorby pomůcek byla vytvořena unikátní webová učebnice, multimediální didaktické DVD pro učitele a přes 180 metodických listů pro výuku moderních dějin. Odborníci Ústavu se výraznou měrou podíleli na formulaci Metodického doporučení pro výuku moderních dějin, vydaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v říjnu 2009.
Ministryně školství Miroslava Kopicová se dnešní prezentace nemohla zúčastnit a proto alespoň zaslala vyjádření k tématu výuky moderních dějin, které považuje za jeden z nejnáročnějích úkolů, jenž stojí před základním a středním školstvím. Pozvání na konferenci přijal její předchůdce ve funkci Ondřej Liška. Ve svém příspěvku zdůraznil důležitou roli skupiny vzdělávání ÚSTR při výuce moderních dějin a vytváření nových pomůcek či přístupů, které jsou posléze využívány při výuce. „Ústav musí být zachován a musí pracovat na takovýchto úkolech mimo jiné proto, abychom se dokázali kvalitně a zodpovědně postavit k výuce moderních dějin, která se dotýká nás všech,“ řekl Liška. Za zhruba rok a půl ve funkci ministra školství se podle vlastních slov pouze utvrdil v tom, že výuka dějepisu je složitá v tom, že se dotýká minulosti rodin každého z nás a to nejen učitelů, ale i žáků a proto nemá jednoznačný výklad. „Proto jsem přesvědčen o tom, že do budoucna se aktivity jednotlivých institucí a sdružení spojí, protože mají stejný cíl. Chtěl bych, abychom za několik let dospěli s vyrováváním se s minulostí na úrověň Německa, kde průměrní středoškoláci dokáži poměrně přesně popsat kolektivní vnímání jednotlivých období jejich minulosti,“ dodal Liška.
Kromě něj se konference zúčastnil také šéfredaktor portálu www.moderni-dejiny.cz. Jiří Sovadina, který zároveň uči na Gymnáziu Olgy Havlové v Ostravě-Porubě a je členem o. s. PANT. Jiří Sovadina zdůraznil nutnost rozsáhlé metodické podpory vyučujícím dějepisu. Prezentoval strukturu svého vzdělávacího portálu a ocenil podporu, kterou se mu dostává ze strany ÚSTR.
Přílohy:
- Tisková zpráva – Skupina vzdělávání v Ústavu pro studium totalitních režimů, její výsledky a výhledy na rok 2010. (dokument PDF)
- Dopis ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslavy Kopicové - 18. prosince 2009 (dokument PDF)
- Prezentace Jaroslava Pinkase a Kamila Činátla: Výuka soudobých dějin - problémy a perspektivy (dokument PDF)
- Prezentace Vojtěcha Ripky: Vzdělávací aktivity ÚSTR (dokument PDF)