PhDr. Martin Valenta, Ph.D. (*1980)
Odborné zaměření
- Komparativní dějiny 20. století (akcent na středoevropský prostor)
- Fenomén nových sociálních hnutí
- Didaktika výuky moderních dějin
Kontakt
- Adresa pracoviště: Ústav pro studium totalitních režimů, Siwiecova 2, Praha 3-Žižkov, 130 00
- Telefon: 221 008 313
- E-mail: martin.valenta@ustrcr.cz
Profesní curriculum
- 2012–2014 odborný pracovník a vedoucí projektového týmu „Dějepis v 21. století“, Ústav pro studium totalitních režimů
- 2011 – odborný pracovník, Ústav pro studium totalitních režimů
- 2011 – Fakulta sociálních věd UK (externě)
- 2006–2010 Doktorské studium Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, obor moderní dějiny
- 2003–2006 Magisterský cyklus na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, obor německá a rakouská studia
- 2006–2007 Koordinátor projektů evropských strukturálních fondů
- 2005–2006 Doplňující pedagogické minimum na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kvalifikace učitele 2. stupně ZŠ a SŠ
- 1998–2003 Bakalářský cyklus na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, obor mezinárodní teritoriální studia
Granty, zahraniční stipendia, udělené ceny
- 2009: Zisk Ceny E. M. Remarqua Česko-německé komise historiků spojené s badatelským pobytem na Freie Universität Berlin
- 2009: Johann Wolfgang Goethe Universität Frankfurt am Main, výzkumný pobyt, 1 semestr
- 2008: Heinrich Heine Universität Düsseldorf, grantová podpora Deutscher akademischer Austausch Dienst (DAAD), 1 semestr
- 2007: Universität des Saarlandes Saarbrücken, grantová podpora Deutscher akademischer Austausch Dienst (DAAD), 1 semestr
- 2005–06: Technische Universität Dresden, stipendium Herberta Quanta, 2 semestry
- 2004: Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau, program Erasmus, 1 semestr
Univerzitní výzkumné záměry
- Výzkumný záměr Problém diverzity a uniformity (FSV UK)
- Specifický výzkum MŠMT Stabilizace středoevropského prostoru
Výzkumné a vzdělávací projekty
Dějepis v 21. století (2012-2014, ESF OPVK) – hlavní manažer projektu
Hlavní výstupy projektu:
- Tematické vzdělávací aplikace (DVD)
- Česká společnost 1969-1989
- Obrazy války
- Historie 1950: Příběhy jednoho zázraku
- Dějiny ve škole
- Sada on-line aplikací (na doméně www.dejepis21.cz)
- Webový portál zaměřený na didaktiku dějepisu
- E-learningové kurzy
- Diskusní fóra
- Projektové vyučování v dějepise, modelové hodiny a pilotování vzdělávacích materiálů (na 50 spolupracujících školách, zapojeno 3440 žáků)
- Metodické publikace
- Paměť a projektové vyučování v dějepise
- Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu
- Vzdělávací kurzy (prezenční a e-learningové) pro učitele ZŠ a SŠ (abslovovalo 520 učitelů)
Mediální ohlasy:
- Tři tiskové konference v letech 2012-2014 k výsledkům projektu: ohlasy v ČT, ČRo, ČTK, HN, MF DNES apod.
Osobní bibliografie
A) Monografie a kolektivní monografie
- VALENTA, Martin: Revoluce na pořadu dne. Kritická teorie Frankfurtské školy a její recepce v německém protestním levicovém hnutí 60. let 20. století, RAF a německé Straně zelených (Praha: FSV UK-MatfyzPress-Ústav pro studium totalitních režimů, 2011).
- VALENTA, Martin: Bauhaus a reformní pedagogika v kontextu společenského vývoje konce 19. a počátku 20. století, in Jiří Pešek, Soňa Mikulová (eds.), Studia Territorialia 2007/IX, Universita Karlova v Praze, Karolinum, Praha, 2008, s. 11–151.
Vybrané mediální ohlasy k monografiím:
- Revoluce na pořadu dne, Praha, 2011
- Recenze: Jan Šamánek, Sociologický časopis, ročník 48/2012, č. 5, str. 1029-1031 (impact factor Sociologického časopisu: 0,357)
- Recenze: Ondřej Nezbeda: Filozofové na barikádách. Co zbylo z myšlenek slavné frankfurtské školy, Respekt, ročník XXII/2011, č. 37, str. 64.
- Recenze: Matěj Metelec: Adorno se nekoná, ale revoluce! Kořeny a výhonky roku ´68 v západním Německu, A2, ročník XIII/2012, č. 8, str. 34.
- Anotace: Český časopis historický, ročník 110/2012, č. 1, str. 162–163
- Rozhlasová recenze: Matěj Metelec: Knižní servis, Radio 1, 27. 3. 2012.
- Anotace: Mladá fronta Dnes, 20. 8. 2011.
- Anotace: Právo, 6. 2. 2012.
B) Odborné studie v odborných recenzovaných časopisech
- VALENTA, Martin: „Die kritische Theorie der Frankfurter Schule und ihre Rezeptionen bei der deutschen linken Protestbewegung der sechziger Jahre“. In: Studia Territorialia, č. 4/2010 (prosinec 2010): s. 141–171.
- VALENTA, Martin: „Uměleckoprůmyslová škola Bauhaus jako součást reformně-pedagogického hnutí“. In: PEDAGOGIKA. Časopis vědy o vzdělávání a výchově LVIV, č. 1 (2009): s. 23–36.
- VALENTA, Martin: „Zrod občanské společnosti. Reintegrace v západním Německu po roce 1968 – nová sociální hnutí“. (V tisku, publikace v rámci výzkumného záměru FSV UK 2010).
C) Studie a články v odborných nerecenzovaných médiích
- VALENTA, Martin: Metodologická a teoretická východiska Skupiny vzdělávání ÚSTR, http://old.ustrcr.cz/cs/skupina-vzdelavani (spolu s Kamilem Činátlem a Jaroslavem Pinkasem).
- VALENTA, Martin: „Projekt Dějepis v 21. století“, Paměť a dějiny, č. 3 (2014): s. 137–138.
D) Recenze v recenzovaných časopisech
- VALENTA, Martin: recenze knihy Wendepunkte in den Beziehungen zwischen Deutschen, Tschechen und Slowaken 1848–1989, Detlef Brandes, Dušan Kováč, Jiří Pešek, (eds.), Soudobé dějiny, č. 2–3 (2009): 486–491.
- VALENTA, Martin: recenze knihy Adorno: moderna a negativita, Michael Hauser, Studia Territorialia, č. 3 (2009): 192–193 (v německém jazyce).
E) Vystoupení na konferencích a seminářích
- 11.12.2014: Centrum současného umění DOX: „Škola a obrazy minulosti“
- 02.02.2014: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: „Projekty OPVK v oblasti moderních dějin“
- 12.12.2013: Občanské sdružení PANT: „I mlčení je lež“
- 20.04.2012: Univerzita Palackého v Olomouci: „Filmem k moderním dějinám“
- 13.03.2012: Collegium Bohemicum a Brücke/Most Stiftung: Drážďany: „Im Fadenkreuz der Geheimpolizei“ – „Na mušce tajné policie“
- 23.06. 2011: Karlova Univerzita v Praze a Stiftung Ettersberg: „Hranice mezi bratrskými státy“
F) Články v tisku a popularizačních časopisech
- VALENTA, Martin: „Kauza Žid Süss opět živá!“, Literární noviny, 14. října 2010
- VALENTA, Martin: „Projekt Dějepis v 21. století“, Učitelské noviny, 9. září 2014