Průzkum: Soudobým dějinám je na školách věnován velký prostor
Dřívější či domnělý odpor k soudobým dějinám v dějepise je dnes překonaný. Ukazuje to výzkum, jehož výsledky dnes Ústav pro studium totalitních režimů představil veřejnosti. Z více než 5000 škol v ČR odpovědělo 1600 učitelů. V rámci průzkumu agentury Factum Invenio odpovídali dějepisáři na otázky týkající se výuky soudobých dějin a ukázalo se, že cítí svou zodpovědnost za formování dětí, vedení školy jim do výuky nijak nezasahuje a soudobým dějinám se učitelé věnují. Učitelé však rovněž vnímají, že informace o historii z médií, z popkultury či z rodiny je pro žáky často důležitější než školní výuka.
Rozšířená představa o tom, že dějepisáři neučí dějiny po roce 1945, sice na části škol může platit, ale jedná se o výjimky. V průměru je období po roce 1945 věnováno 28 vyučovacích hodin, což odpovídá skoro polovině prostoru věnovaného dějepisu v jednom roce. Učitelé také oproti běžnému přesvědčení nemají za cíl výuky memorování/biflování, ale kritické myšlení a vztah žáků k historickému poznání.
Jaroslav Pinkas, vedoucí skupiny vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů k tomu poznamenává: „Kurikulární reformu většina učitelů verbálně odsuzuje. Překvapivě se však cíle výuky, tak jak je vidí učitelé, s cíli kurikulární reformy významně překrývají “. I kvůli nedostatku času nevyužívají učitelé plně potenciálu pomůcek a doprovodných materiálů pro výuku. Je proto nutné nabídnout jim lepší servis v podobě nabídky dalšího, systematického vzdělávání. Kamil Činátl, didaktik z Ústavu a Filosofické fakulty UK, říká: „Chceme oslovovat i učitele, kteří zatím žádným z mnoha desítek seminářů neprošli. Výzkum nám pomůže tyto semináře a také multimediální pomůcky upravit tak, aby výuka soudobých dějin byla co nejefektivnější“.
Z výzkumu také vyplynulo, že učitelé využívají pro přípravu a výuku moderních dějin nejhojněji výstupy z České televize (v 75 %), dále internetových zdrojů (především stránky www.moderni-dejiny.cz), Památníku Terezín a Ústavu pro studium totalitních režimů. Dokumenty, televizní a rozhlasové pořady patří také mezi tři nejvíce využívané výukové materiály, společně s pracovními listy a odbornými knihami.
„Česká televize dává historické tematice velký prostor, především ve svých dokumentárních a publicistických pořadech a věnuje velkou pozornost jejich zpracování a kritériím kvality a přínosu široké veřejnosti. Výsledky výzkumu nás v tomto ohledu těší a zároveň je bereme jako závazek plnit tuto službu veřejnosti i do budoucna,“ říká ředitel programu České televize Milan Fridrich.
Výsledky výzkumu, stejně jako kompletní závěrečnou zprávu, nabízí Ústav již ode dneška na stránkách old.ustrcr.cz/cs/vyzkum-vyuky. Na leden pak pro zájemce z řad odborníků připraví také kompletní sadu anonymizovaných dat, která bude obsahovat odpovědi každého jednotlivého učitele.
Kontakty:
- Vojtěch Ripka, vedoucí výzkumu, Ústav pro studium totalitních režimů
mobil: 724282364, e-mail: vojtěch.ripka@ustrcr.cz - Jaroslav Pinkas, vedoucí skupiny vzdělávání, Ústav pro studium totalitních režimů
mobil: 725108537, e-mail: jaroslav.pinkas@ustrcr.cz
Ohlasy v médiích:
- Historie se už učí lépe než dříve. Hm. Teď ještě umět se učit z té historie... (Luděk Navara, MFDnes- Názory, 23.11.2012)
- Učitelé: O moderní historii se učí málo (jim, ČTK, Právo- studium, 23.11.2012)
- Učíme moderní dějiny dostatečně? (Literární noviny, 22.11.2012)
- Na moderní dějiny není čas (ČTK, MKI, regionální Deníky, 22.11.2012)
- Výuce moderních dějin se věnuje málo času, tvrdí učitelé (lidovky.cz, 22.11.2012)
- Kdo je Heydrich? Učitelé prý už netápou jako dřív (Luděk Navara, MFDnes, Z domova, 22.11.2012)
- Dějepis se učí pomocí filmů i besed. Podle historiků je to dobře (Marcela Jurková, Hospodářské noviny, 22.11.2012)
- Umějí čeští učitelé přednášet o tuzemských moderních dějinách? (Ozvěny dne, Radiožurnál, 21.11.2012)
- Průzkum: Biflování nahradilo v dějepise pouštění filmů a besedy s pamětníky (zpravy.ihned.cz, 21.11.2012)
- I reklama může přitáhnout děti k výuce moderních dějin, říká vědec ústavu (zpravy.ihned.cz, 21.11.2012)
- Žáky víc baví exkurze a pamětníci, než náš výklad, přiznávají dějepisáři (zpravy.idnes.cz, 21.11.2012)
- Učitelé dějepisu se kontroverzních témat nebojí, vyplývá z výzkumu (obsahuje audio) (www.rozhlas.cz, 21.11.2012)
- Poválečné dějiny se ve školách nestíhají (obsahuje video z tiskové konference) (ČT24, 21.11.2012)