Nabídka vzdělávacích kurzů pro učitele dějepisu v roce 2009
Praha 3. února 2009 – Náplní práce Ústavu pro studium totalitních režimů je i vzdělávání v oblasti moderních dějin. Nevztahuje se pouze na přednášky na školách, ale také na spolupráci s těmi, kteří mají moderní dějiny učit.
Hlavním cílem skupiny vzdělávání je spolupráce se školami, jejich didaktická podpora a také spolupráce s dalšími institucemi zabývajícími se vzděláváním. Jednou z hlavních náplní činnosti jsou kurzy pro učitele, v nichž se probírají nové možnosti výuky moderních dějin.
Vzhledem k tomu, že průzkumy české školní inspekce a skupiny ostravských didaktiků naznačují, že výuka moderních dějin svou kvalitou i prostorem silně zaostává za výukou ostatních historických období, čeká skupinu vzdělávání opravdu nelehký úkol zvýšit podíl moderních dějin ve vyučovacích hodinách středních škol a především přispět ke zkvalitnění výuky této často kontroverzní látky. Primárním cílem je seznámit učitele s postupy a metodami, které by umožnily plnohodnotnou výuku. Skupina již pro učitelskou veřejnost uspořádala tři kurzy a otevřená setkání budou pokračovat i v letošním roce. Zde jejich harmonogram:
Kurz 1: Jak učit o komunismu
Termín: pátek 20. 2. (9.00–13.00)
Metodický seminář k výuce moderních dějin. (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas.) Začátek v 9.00 v budově ÚSTR.
Seminář se zaměří na rozbor specifických problémů spojených s výukou moderních dějin a z těchto analýz se následně pokusí vymezit možné metodické postupy. V pluralitě jednotlivých metod výuky se zaměří především na ty, které dokážou historickou látku vhodně otevřít a vyvolat zájem studentů. Seminář nabídne také řadu dílčích metodických inspirací, jež mohou oživit klasickou výuku dějepisu, a navíc poskytne kompletní modely volitelných historických seminářů k výuce moderních dějin. Metodika bude aplikována na zcela konkrétní témata, seminář nabídne řadu praktických a snadno použitelných nápadů a seznámí učitele s materiály (nejen Ústavu pro studium totalitních režimů), které lze při výuce využít. Seminář bude rozdělen do následujících tematických celků:
- Jak u studentů vyvolat zájem o výuku nejnovějších dějin? Zajímavou možnost, jak „otevřít“ téma a přimět studenty, aby si vytvořili názor na komunistickou minulost, představují dějiny rodiny. V těchto „malých“ dějinách se vždy zajímavě odráží peripetie dějin „velkých“, na rozdíl od historických postav si student vztah k členům vlastní rodiny nemusí nijak složitě utvářet, okolnosti jej prostě donutí, aby se pokusil pochopit jejich jednání v kontextu doby.
- Otázky a problémy související s tematikou komunismu lze zajímavě otevřít pomocí komparace, srovnání středoevropských lidových demokracií: nástup komunistů k moci, jejich vztah k SSSR, kulturní politika, podoby represe, konfrontace s režimem, opozice a rozpad.
- Tvářnost komunistické ideologie zajímavě odhalují ideologické texty, jež režim produkoval ve velkém množství. Seminář představí několik modelových příkladů, jak s takovým textem pracovat a jak jeho analýzu účinně zapojit do výuky.
- Seminář seznámí učitele s výběrem odborné literatury a pramenů, které lze při výuce i při přípravě na ni využít.
- Seminář se bude zabývat jak standardní výukou v rámci dějepisu, tak doplňkovou výukou seminární. Nabídne k převzetí model semináře k moderním českým dějinám, zaměřený na problematiku historické paměti a jejích proměn.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu). Začátek v 15.00 v prostorách ABS.
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Své přihlášky prosím zasílejte do 30. 1. 2009 na adresu vaclav.ruml@ustrcr.cz
Kurz 2.: Protektorát Čechy a Morava
Termín: pátek 27. 3. (9.00–13.00)
Seminář se zaměří na období druhé světové války v českých zemích a nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak toto téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou i s dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Základní faktografie a vymezení tématu. Přehled odborné literatury, dostupných dokumentárních filmů, učebních pomůcek a archivního materiálu. Jak učit o protektorátu?
- Protektorátní realita ve filmu a literatuře. Vývoj a proměny obrazů protektorátu. Analýza a interpretace obrazu odbojáře, kolaboranta a Němce. Jak je zobrazena „šedá zóna“? Konfrontace filmových a literárních obrazů s historiografií. Jaká témata jsou tabuizována?
- Kauza Lidice. Historický vývoj a proměny obrazů lidické tragédie. Zneužití kauzy Lidice komunistickou propagandou. Historický vývoj lidického kultu a proměny pietního místa.
- Protektorátní ideologie. Svatý Václav jako protektorátní světec. Emanuel Moravec a pokus o ideologickou reinterpretaci češství. Kritická analýza a interpretace ideologických textů. Možnosti využití ve výuce.
- Podoby nacistického teroru. Nacistická okupační politika: realita a mýty. Srovnání s vybranými evropskými zeměmi.
- Protinacistický odboj. Různé podoby literární historiografické a filmové prezentace odboje. Jednotlivé výklady odboje (východní a západní, komunistický a nekomunistický odboj, konfrontace odboje a kolaborace). Využití osobních příběhů v pedagogické praxi.
- Hospodářské a sociální aspekty války. Protektorátní každodennost, hospodářský význam protektorátu pro Říši, sociální politika nacistů a její reflexe veřejností. Heroické mýty v konfrontaci s banální každodenností.
- Vyrovnání se s protektorátní zkušeností. Protektorát v historické paměti českého národa, role protektorátu v historickém povědomí. Veřejné násilí (poprava Josefa Pfitznera, mimořádné lidové soudy, odsun Němců), problém kolektivní viny, historiografická reflexe, literární obrazy, osobní vzpomínky. Fučíkova Reportáž jako dobově populární obraz protektorátu. Pokusy o reinterpretaci, posuny v kolektivním vzpomínání.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu). Začátek v 15.00 v prostorách ABS.
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Své přihlášky prosím zasílejte do 15. 3. 2009 na adresu vaclav.ruml@ustrcr.cz
Kolektivizace venkova
Termín: pátek 24. 4. (9.00–13.00)
Metodický seminář k výuce moderních dějin. (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, Mgr. Václav Ruml.) Začátek v 9.00 v budově ÚSTR.
Seminář se zaměří na problematiku kolektivizace českého venkova a nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak toto téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou a s dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Základní faktografie a vymezení tématu. Přehled odborné literatury, dostupných dokumentárních filmů, učebních pomůcek a archivního materiálu.
- Obrazy kolektivizace ve filmu. Jakým způsobem komunistická ideologie prezentovala český venkov? Analýza ideologického jazyka kolektivizace a konkrétního audiovizuálního materiálu. Proměny obrazů venkova v budovatelských padesátých letech a v době normalizace.
- Kauza Babice. Politické procesy jako represivní nástroj kolektivizace českého venkova. Analýza ideologického jazyka a interpretace obrazu kulaka a katolické církve. Obraz babického případu v seriálu Třicet případů majora Zemana.
- Akce K („kulaci“) aneb organizované vysídlování rodinných příslušníků odsouzených „vesnických boháčů“. Likvidace tradičních „širších rodin“ na venkově. Život vystěhovaných selských rodin v nevyhovujících podmínkách (odlehlé a opuštěné kraje, sociální a finanční nouze postižených atd.). Politicky motivované vylučování dětí „vesnických boháčů“ ze středních a vysokých škol jako doprovodný jev celé „Akce K“.
- Krajina jako médium historické paměti. Jak se kolektivizace a socialistické zemědělství otiskly v charakteru české krajiny? Rozorávání mezí, meliorace, nadužívání zemědělské chemie, inženýrská mentalita, průmyslové velkochovy zvířat atd.
- Výkonnost československého zemědělství 50. let v mezinárodním srovnání. Komparace strukturálních proměn venkova a procesu urbanizace v západní a východní Evropě. Vliv kolektivizace na ekonomickou výkonnost zemědělství v jednotlivých zemích Evropy.
- Kolektivizace v zrcadle „malé“ historie. Vzpomínky konkrétních aktérů kolektivizace. Orální historie jako jeden z možných přístupů k problematice kolektivizace. Každodennost soukromých zemědělců v kontrastu se světem družstevníků.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu). Začátek v 15.00 v prostorách ABS.
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Své přihlášky prosím zasílejte do 10. 4. 2009 na adresu vaclav.ruml@ustrcr.cz
Kurz 4: Pražské jaro a počátky normalizace
Termín: pátek 29. 5. (9.00–13.00)
Metodický seminář k výuce moderních dějin. (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, Mgr. Václav Ruml.) Začátek v 9.00 v budově ÚSTR.
Seminář se zaměří na problematiku československého obrodného procesu v roce 1968 a počínající normalizace v letech 1969 až 1971. Nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou a dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Jak učit o roce 1968? Přehled možných výkladových koncepcí ve vzájemné interakci. Vymezení jednotlivých perspektiv a interpretací. Příklady tematizace výkladových modelů pražského jara.
- Tváře roku 1968. Příběhy konkrétních aktérů demokratizačního procesu jako didaktická metoda. Jak vyprávět příběhy Alexandra Dubčeka, Gustáva Husáka, Oldřicha Černíka, Josefa Smrkovského, Františka Kriegla, Marty Kubišové, Vasila Biľaka a dalších? Komedie, tragédie, romance, satira, či ironie? Způsoby vyprávění jako nástroje interpretace moderních dějin.
- Obrazy roku 1968 ve filmu. Dobové dokumenty versus normalizační kinematografie a televizní tvorba (J. Sequens, K. Steklý, V. Trapl).
- Poučení z krizového vývoje jako konstitutivní dokument normalizace. Kritická analýza a interpretace ideologického jazyka. Možnosti využití tohoto textu při výuce dějepisu.
- Stranické čistky v roce 1970. Mechanismus prověrkových komisí jako konstitutivní „jazyková hra“ normalizace. Možnosti využití v rámci tzv. zážitkové pedagogiky – hra na normalizaci.
- Malé a velké dějiny. Obrazy roku 1968 a normalizace v paměti rodiny. Využití osobních vzpomínek rodičů či prarodičů ve výuce dějepisu. Konfrontace fragmentární malé paměti s příběhy velké historie.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu). Začátek v 15.00 v prostorách ABS.
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Své přihlášky prosím zasílejte do 15. 5. 2009 na adresu vaclav.ruml@ustrcr.cz
Kurz 5: Rok 1989 ve střední Evropě
Termín: 19. 6. pátek: 9.00–13.00
Metodický seminář k výuce moderních dějin. (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, Mgr. Petr Kopal, Mgr. Vojtěch Ripka.) Začátek v 9.00 v budově ÚSTR.
Seminář se zaměří na pád komunistických režimů ve střední Evropě na konci 80. let a nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak toto téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou a dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Přestavba a její reflexe ve střední Evropě. Hospodářské a mezinárodní souvislosti přestavby. Ideologické zázemí Gorbačova a jeho pražské inspirace. Reflexe přestavby ve střední Evropě.
- Síla a efektivita mocenských aparátů. Bezpečnostní sbory ve střední Evropě a jejich vazby na KGB. Bezpečnostní sbory a stranický aparát. Strategie bezpečnostních sborů ve vztahu k opozici.
- Srovnání disentu ve střední Evropě. Sociální základna a podpora veřejnosti, organizační struktury. Politické cíle disentu a jejich vývoj. Podpora ze zahraničí a efektivita disentu ve vztahu k veřejnosti.
- Hospodářské a sociální souvislosti. Vývoj ekonomiky v makroekonomickém pohledu. Každodennost pozdní normalizace. Téma ekonomiky očima moci i opozice. Šedá zóna na konci komunismu.
- Obrazy revolucí v roce 1989. Vývoj obrazů transformace v literatuře, filmu a médiích, přehled konspiračních teorií, politika, historiografie a historie (příklady didaktického uchopení otevřených interpretačních otázek).
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu). Začátek v 15.00 v prostorách ABS.
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Své přihlášky prosím zasílejte do 30. 5. 2009 na adresu vaclav.ruml@ustrcr.cz
Aktualizovaný seznam všech kurzů, podrobnosti a přihlášky najdete na old.ustrcr.cz. Všechny kurzy pro učitele dějepisu jsou zdarma.
Jiří Reichl
tiskový mluvčí ÚSTR
gsm: +420 725 787 524
email: press@ustrcr.cz