PhDr. Jaroslav Najbert (*1987)
Odborné zaměření
- Výuka moderních dějin
- Projektové vyučování
Kontakt
- Adresa: Ústav pro studium totalitních režimů, Siwiecova 2, Praha 3 – Žižkov, 130 00
- Telefon: +420 724 281 351
- E-mail: jaroslav.najbert@ustrcr.cz
Vzdělání
- 2011: postgraduální studium, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českých dějin, didaktická aplikace konceptů komunikativní paměti a kulturního traumatu v dějepisném vzdělávání
- 2010–2011: CŽV, Učitelství pro SŠ, UK v Praze, Filozofická fakulta
- 2009–2011: magisterské studium, UK v Praze, Filozofická fakulta, obor historie
- 2006–2009: bakalářské studium, UK v Praze, Filozofická fakulta, obor historie a Fakulta sociálních věd, obor žurnalistika
Pedagogická a odborná činnost
- 2011–dosud: Ústav pro studium totalitních režimů, lektor vzdělávání a koordinátor školních vzdělávacích projektů (viz Velké a malé příběhy moderních dějin a Dějepis v 21. století)
- 2012–dosud: Gymnázium Přírodní škola, o. p. s., učitel dějepisu, občanské výchovy a společenských věd, příprava a vedení uměleckých a badatelských projektů
- 2012–2014: Dějepis v 21. století: multimediální aplikace pro dějepisnou výuku, OPVK, CZ.1.07/1.1.00/26.0074, koordinátor projektového vyučování a člen autorského týmu výukových DVD Česká společnost 1969–1989, Obrazy války a Dějiny ve škole.
- 2013: Mediální reprezentace ve výuce dějepisu, Fond rozvoje vysokých škol, FF UK, č. 202692, řešitel projektu
- 2013–2014: Gymnázium, Pardubice, Mozartova 449, učitel dějepisu a společenských věd
- 2011–2012: Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy, učitel dějepisu
Publikační činnost
- HAVLŮJOVÁ, Hana - NAJBERT, Jaroslav a kol. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha, Ústav pro studium totalitních režimů, 2014.
- Dějepisné narativy normalizace v učebnicích. In Kopal, Petr (ed.) Film a dějiny 4: Normalizace. Praha, ÚSTR–Casablanca, 2014, s. 539–555.
- Propaganda jako interpretační hra: využití karikatur ve výuce 50. let. In Pažout, Jaroslav (ed.) Informační boj o Československo / v Československu (1945–1989). Praha, Liberec, Ústav pro studium totalitních režimů; Technická univerzita v Liberci, 2014, s. 192–208
- NAJBERT, Jaroslav; VACHKOVÁ, Iva. Rodinná paměť v projektové výuce na českých školách. Sborník z konference „I mlčení je lež: paměť a paměti, zapomínání a vzpomínání ve školním dějepise“ (Ústí nad Labem, 6. a 7. prosince 2012, UJEP a PANT). V tisku.
- NAJBERT, Jaroslav. Historical Education in the Process of Democratic Transition: The Czech Case. (Nastava iz istorije u procesu demokratske tranzicije: češki primer). Journal for Philosophy and Society (Filozofija i društvo) 23 (3)/2012, s. 45–55. Text dostupný ze stránek Journal for Philosophy and Society Univerzity v Bělehradu
- NAJBERT, Jaroslav. Rodinná paměť ve výuce tzv. normalizace: Velké a malé příběhy moderních dějin. Memo: časopis pro orální historii, roč. 1, č. 2/2011, s. 98–120.
Aktivní účast na vybraných seminářích a konferencích
- Mezinárodní symposium „The politics of memory practices: Making the past present in contemporary education“ (22.-24. 2. 2015, Georg Eckert’s Institute Braunschweig, příspěvek na téma „Against the loss of memory. How shall we construct a school historical narrative of the Czechoslovak communist dictatorship?”)
- Association for Slavic, East European, & Eurasian Studies Annual Convention 2015 (19.-22. 11. 2015, Philadelphia, příspěvek na téma „From Happy Illusion to Memory: Representation of Collectivization in Czechoslovak Film“)
- Projekt Asociace pro mezinárodní otázky „Rozvoj mediální výchovy v Bělorusku“ (13.-15. 10. 2015, Gomel, příspěvek na téma „Mediální výchova jako součást výuky o minulosti“)
- Konference a didaktický seminář „I mlčení je lež 2013: Možnost interpretace historických pramenů ve školní praxi“ (12.–13. 12. 2013, Ostrava, příspěvek na téma „Využití filmu ve výuce dějepisu“)
- XXV. ročník libereckého semináře Česko-slovenské vztahy na téma „Život na hranicích v letech 1945-1989“ (19.-21. 8. 2015, Liberec, workshop na téma „Každodennost hraničního pásma železné opony perspektivou badatelského vyučování“)
- XXIII. ročník libereckého semináře Česko-slovenské vztahy na téma „Informační boj o Československo/ v Československu“ (22.-23. 8. 2013, Liberec, příspěvek na téma „Propaganda jako interpretační hra: využití karikatur ve výuce 50. let“, vedení workshopu)
- Konference a didaktický seminář „I mlčení je lež 2012: Paměť a paměti, zapomínání a vzpomínání ve školním dějepise“ (6.–7. 12. 2012, Ústí nad Labem; příspěvek na téma „Rodinná paměť ve výuce moderních dějin“)
- Mezinárodní konference „Dealing with the Past in Serbia: What Next?“ (19.–20. 1. 2012, Bělehrad, příspěvek na téma „Role dějepisného vzdělávání v procesu demokratické transformace“)
- Mezinárodní konference „History and Memory: Soviet Case“ (28.–29. 11. 2011, Vilnius, příspěvek na téma „Jak učit o komunistické diktatuře“)