Vzdělávací kursy pro učitele na školní rok 2008/2009
- 20.02.2009 Jak učit o komunismu (ÚSTR, Praha)
- 27.03.2009 Protektorát Čechy a Morava (ÚSTR, Praha)
- 24.04.2009 Kolektivizace venkova (ÚSTR, Praha)
- 29.05.2009 Pražské jaro a počátky normalizace (ÚSTR, Praha)
- 19.06.2009 Rok 1989 ve Střední Evropě (ÚSTR, Praha)
Jak učit o komunismu
- Termín: pátek 20. 2. 2009 (9.00–13.00)
Metodický seminář k výuce moderních dějin (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas). Začátek v 9.00 v budově USTR.
Seminář se zaměří na rozbor specifických problémů, spojených s výukou moderních dějin, z těchto analýz se následně pokusí vymezit možné metodické postupy. V pluralitě jednotlivých metod výuky se zaměří především na ty, které dokážou historickou látku vhodně otevřít a vyvolat u studentů zájem. Seminář nabídne též řadu dílčích metodických inspirací, jež mohou oživit klasickou výuku dějepisu, navíc poskytne kompletní modely volitelných historických seminářů k výuce moderních dějin. Metodika bude aplikována na zcela konkrétní témata, seminář nabídne řadu praktických a snadno použitelných inspirací, seznámí učitele s materiály (nejen Ústavu pro studium totalitních režimů), které lze při výuce využít. Seminář bude rozdělen do následujících tematických celků.
- Jak u studentů vyvolat zájem o výuku nejnovějších dějin? Zajímavou možnost jak „otevřít“ téma a donutit studenty, aby si vytvořili vztah ke komunistické minulosti, představují dějiny rodiny. V těchto „malých“ dějinách se vždy zajímavě odráží peripetie dějin „velkých“, na rozdíl od historických postav si student vztah k členům vlastní rodiny nemusí nějak složitě utvářet, okolnosti jej prostě donutí, aby se pokusil jejich jednání rozumět v kontextu doby.
- Otázky a problémy související s tematikou komunismu lze zajímavě otevřít pomocí komparace. Srovnání středoevropských lidových demokracií: nástup komunistů k moci, vztah k SSSR, kulturní politika, podoby represe, konfrontace s režimem, opozice, rozpad.
- Tvářnost komunistické ideologie zajímavě odhalují ideologické texty, jež režim ve velké míře produkoval. Seminář představí několik modelových příkladů, jak s takovým textem pracovat, jak jeho analýzu efektně zapojit do výuky.
- Seminář seznámí učitele s výběrem odborné literatury a pramenů, které lze při výuce i přípravě na ni využít.
- Seminář se bude zabývat jak standardní výukou v rámci dějepisu, tak doplňkovou výukou seminární. Nabídne k převzetí model semináře k moderním českým dějinám, zaměřený na problematiku historické paměti a jejích proměn.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu), začátek v 15.00 v prostorách ABS:
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Přihlášky posílejte prosím do 30. 1. 2009.
Kontakt: vaclav.ruml@ustrcr.cz, tel. +420 221 008 290
KURS JE ZDARMA
Protektorát Čechy a Morava
- Termín: pátek 27. 3. (9.00–13.00)
Seminář se zaměří na období druhé světové války v českých zemích. Nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak toto téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou a dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Základní faktografie a vymezení tématu. Přehled odborné literatury, dostupných dokumentárních filmů, učebních pomůcek a archivního materiálu. Jak učit o protektorátu?
- Protektorátní realita ve filmu a literatuře. Vývoj a proměny obrazů protektorátu. Analýza a interpretace obrazu odbojáře, kolaboranta a Němce. Jak je zobrazena „šedá zóna“? Konfrontace filmových a literárních obrazů s historiografií. Jaká témata jsou tabuizována?
- Kauza Lidice. Historický vývoj a proměny obrazů lidické tragédie. Zneužití kauzy Lidice komunistickou propagandou. Historický vývoj lidického kultu a proměny pietního místa.
- Protektorátní ideologie. Svatý Václav jako protektorátní světec. Emanuel Moravec a pokus o ideologickou reinterpretaci češství. Kritická analýza a interpretace ideologických textů. Možnosti využití ve výuce.
- Podoby nacistického teroru. Nacistická okupační politika: realita a mýty. Komparace s vybranými evropskými zeměmi.
- Protinacistický odboj. Různé podoby literární historiografické a filmové prezentace odboje. Jednotlivé výklady odboje (východní a západní, komunistický a nekomunistický odboj, konfrontace odboje a kolaborace). Využití osobních příběhů v pedagogické praxi.
- Hospodářské a sociální aspekty války. Protektorátní každodennost, hospodářský význam Protektorátu pro Říši, Sociální politika nacistů a její reflexe veřejností. Heroické mýty v konfrontaci s banální každodenností.
- Vyrovnání se s protektorátní zkušeností. Protektorát v historické paměti českého národa, role Protektorátu v historickém povědomí. Veřejné násilí (poprava Josefa Pfitznera, mimořádné lidové soudy, odsun Němců), problém kolektivní viny, historiografická reflexe, literární obrazy, osobní vzpomínky. Fučíkova Reportáž jako dobově populární obraz protektorátu. Pokusy o reinterpretaci, posuny v kolektivním vzpomínání.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu), začátek v 15.00 v prostorách ABS:
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Přihlášky posílejte prosím do 15. 3. 2009.
Kontakt: vaclav.ruml@ustrcr.cz, tel. +420 221 008 290
KURS JE ZDARMA
Kolektivizace venkova
- Termín: pátek 24. 4. 2009 (9.00–13.00)
Metodický seminář k výuce moderních dějin (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, Mgr. Václav Ruml). Začátek v 9.00 v budově USTR.
Seminář se zaměří na problematiku kolektivizace českého venkova. Nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak toto téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou a dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Základní faktografie a vymezení tématu. Přehled odborné literatury, dostupných dokumentárních filmů, učebních pomůcek a archivního materiálu.
- Obrazy kolektivizace ve filmu. Jakým způsobem komunistická ideologie prezentovala český venkov? Analýza ideologického jazyka kolektivizace a konkrétního audiovizuálního materiálu. Proměny obrazů venkova v budovatelských padesátých letech a v normalizaci.
- Kauza Babice. Politické procesy jako represivní nástroj kolektivizace českého venkova. Analýza ideologického jazyka a interpretace obrazu kulaka a katolické církve. Obraz babického případu v seriálu Třicet případů majora Zemana.
- Akce K („kulaci“) aneb organizované vysidlování rodinných příslušníků odsouzených „vesnických boháčů“. Likvidace tradičních „širších rodin“ na venkově. Život vystěhovaných selských rodin v nevyhovujících podmínkách (odlehlé a opuštěné kraje, sociální a finanční nouze postižených atd.). Politicky motivované vylučování dětí „vesnických boháčů“ ze středních a vysokých škol jako doprovodný jev celé akce K.
- Krajina jako médium historické paměti. Jak se kolektivizace a socialistické zemědělství otisklo v charakteru české krajiny? Rozorávání mezí, meliorace, nadužívání zemědělské chemie, inženýrská mentalita, průmyslové velkochovy zvířat atd.
- Výkonnost československého zemědělství 50. let v mezinárodním srovnání. Komparace strukturálních proměn venkova a procesu urbanizace v západní a východní Evropě. Vliv kolektivizace na ekonomickou výkonnost zemědělství v jednotlivých zemí Evropy.
- Kolektivizace v zrcadle „malé“ historie. Vzpomínky konkrétních aktérů kolektivizace. Orální historie jako jeden z možných přístupů k problematice kolektivizace. Každodennost soukromých zemědělců v konfrontaci se světem družstevníků.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu), začátek v 15.00 v prostorách ABS:
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Přihlášky posílejte prosím do 10. 4. 2009.
Kontakt: vaclav.ruml@ustrcr.cz, tel. 221 008 290
KURS JE ZDARMA
Pražské jaro a počátky normalizace
- Termín: pátek 29. 5. 2009 (9.00–13.00)
Metodický seminář k výuce moderních dějin (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, Mgr. Václav Ruml). Začátek v 9.00 v budově USTR.
Seminář se zaměří na problematiku československého obrodného procesu v roce 1968 a počínající normalizace v letech 1969 až 1971. Nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak toto téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou a dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Jak učit o roce 1968? Přehled možných výkladových koncepcí ve vzájemné interakci. Vymezení jednotlivých perspektiv a interpretací. Příklady tematizace výkladových modelů pražského jara
- Tváře roku 1968. Příběhy konkrétních aktérů demokratizačního procesu jako didaktická metoda. Jak vyprávět příběh Alexandra Dubčeka, Gustáva Husáka, Oldřicha Černíka, Josefa Smrkovského, Františka Kriegla, Marty Kubišové, Vasila Biľaka a dalších? Komedie, tragédie, romance satira či ironie? Způsoby vyprávění jako nástroje interpretace moderních dějin.
- Obrazy roku 1968 ve filmu. Dobové dokumenty v konfrontaci s normalizační kinematografií a televizní tvorbou (J. Sequens, K. Steklý, V. Trapl).
- Poučení z krizového vývoje jako konstitutivní dokument normalizace. Kritická analýza a interpretace ideologického jazyka. Možnosti využití tohoto textu při výuce dějepisu.
- Stranické čistky v roce 1970. Mechanismus prověrkových komisí jako konstitutivní „jazyková hra“ normalizace. Možnosti využití v rámci tzv. zážitkové pedagogiky – hra na normalizaci.
- Malé a velké dějiny. Obrazy roku 1968 a normalizace v paměti rodiny. Využití osobních vzpomínek rodičů či prarodičů ve výuce dějepisu. Konfrontace fragmentární malé paměti s příběhy velké historie.
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu), začátek v 15.00 v prostorách ABS:
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Přihlášky posílejte prosím do 15. 5. 2009.
Kontakt: vaclav.ruml@ustrcr.cz, tel. +420 221 008 290
KURS JE ZDARMA
Rok 1989 ve Střední Evropě
- Termín: pátek 19. 6. 2009 (9.00–13.00)
Metodický seminář k výuce moderních dějin (Mgr. Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, Mgr. Petr Kopal, Mgr. Vojtěch Ripka). Začátek v 9.00 v budově USTR.
Seminář se zaměří na pád komunistických režimů ve Střední Evropě na konci 80. let. Nabídne řadu metodických inspirací a konkrétních postupů, jak toto téma zakomponovat do výuky moderních dějin. Seznámí učitele s odbornou literaturou a dalšími didaktickými materiály, které lze v rámci výuky dějepisu využít.
- Přestavba a její reflexe ve Střední Evropě. Hospodářské a mezinárodní souvislosti přestavby. Ideologické zázemí Gorbačova a jeho pražské inspirace. Reflexe přestavby ve Střední Evropě
- Síla a efektivita mocenských aparátů. Bezpečnostní sbory ve Střední Evropě a jejich vazby na KGB. Bezpečnostní sbory a stranický aparát. Strategie bezpečnostních sborů ve vztahu k opozici.
- Komparace disentu ve Střední Evropě. Sociální základna a podpora veřejnosti, organizační struktury. Politické cíle disentu a jejich vývoj. Podpora ze zahraničí a efektivita disentu ve vztahu k veřejnosti.
- Hospodářské a sociální souvislosti. Vývoj ekonomiky v makroekonomickém pohledu. Každodennost pozdní normalizace. Téma ekonomiky očima moci i opozice. Šedá zóna na konci komunismu.
- Obrazy revolucí v roce 1989. Vývoj obrazů transformace v literatuře a filmu a médiích, přehled konspiračních teorií, politika, historiografie a historie (příklady didaktického uchopení otevřených interpretačních otázek).
Odpolední blok (pouze v případě předem ohlášeného zájmu). Začátek v 15.00 v prostorách ABS:
Prameny k moderním dějinám v Archivu bezpečnostních složek (Mgr. Anna Pavlíková)
- seznámení s charakterem pramenů v ABS i jiných archivních fondech
- komentované ukázky jednotlivých typů archivních materiálů (spisový materiál, filmy, fotografie aj.)
- prohlídka badatelny ABS v prostorách Ústavu
Přihlášky posílejte prosím do 30. 5. 2009.
Kontakt: vaclav.ruml@ustrcr.cz, tel. +420 221 008 290
KURS JE ZDARMA